Att berätta
Syfte: Att ge eleverna kunskap om olika reaktioner vid sexualbrott.
Nivå: Bas, medel och avancerad
Tid 30–60 minuter
Ämne: Kommunikation, samhällskunskap, naturkunskap
Material och förberedelse: Dator och projektor för filmvisning.
Lärarsstöd
Tänk på att det kan vara så att någon av eleverna har personlig erfarenhet av utsatthet för sexualbrott. Om en elev berättar om ett sexuellt övergrepp i klassrummet behöver du som lärare lyssna och tydligt visa ditt stöd. Du behöver även ha koll på att ingen i rummet uttrycker sig nedsättande kring det som framkommer. Undvika att ställa frågor som lockar till mer detaljer och följ efter avslutad lektion upp det som eleven har berättat.
Att bli utsatt för ett brott leder ofta till någon form av reaktion från brottsoffret. Hur någon reagerar på ett sexualbrott varierar och kan bero på flera olika faktorer. Det kan leda till mycket allvarliga reaktioner men de flesta kan må bra igen, särskilt om den som drabbats får stöd och hjälp.
Brottsoffermyndigheten har gjort en intervju med Josefin Grände, legitimerad psykolog, om reaktioner på brott.
Genomför övningen
1. Visa infografikfilmen Att berätta.
2. Diskutera innehållet i filmen. Ta hjälp av frågorna nedan.