Gå direkt till
Här finns en beskrivning av hur kapitlet kan kopplas till ämnes- och kursplaner för grundskolan, gymnasieskolan, grundsärskolan och gymnasiesärskolan. Klicka på länkarna nedan för att komma direkt till någon av skolformerna.
Grundskolan (åk 7-9)
Gymnasieskolan
Grundsärskolan
Gymnasiesärskolan
Grundskolan (åk 7-9)
Biologi
Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar.
Historia
Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
Religionskunskap
Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.
Vardagliga moraliska dilemman. Analys och argumentation utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik.
Samhällskunskap
Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
Gymnasieskolan
Historia 1b
Olika historiska frågeställningar och förklaringar när det gäller långsiktiga historiska förändringsprocesser som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster.
Naturkunskap 1b
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Religionskunskap 1
Analys av argument i etiska frågor med utgångspunkt i kristendomen, övriga världsreligioner, livsåskådningar och elevernas egna ställningstaganden.
Grundsärskolan
Kommunikation
Kommunikation i olika sammanhang och miljöer, till exempel i affären eller med digitala verktyg.
Känslor, hur de kan uttryckas och tolkas.
Kroppsspråk, tecken eller tal. Hur avsikt kan uttryckas på olika sätt.
Tolka kommunikativa uttryck, till exempel kroppsspråk, tecken eller tal.
Möjligheter och risker vid egen kommunikation i digitala medier.
Vardagsaktiviteter
Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, jämställdhet och relationer.
Ansvarsfullt agerande vid användning av digitala och andra medier.
Värdegrund, demokrati och alla människors lika värde.
Verklighetsuppfattning
Metoder och strategier för att påverka situationer och lösa problem.
Konsekvenser av olika val och handlingar som rör kroppen.
Gymnasiesärskolan
Religionskunskap
Etiska ord och begrepp utifrån olika situationer i vardagen och i yrkeslivet.
Samhällskunskap
Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.